Сайт кафедри географії ДНУ
.
Навігація
Форма входу
    Вітаємо на нашому сайті!

На сторінці відображено звіт за 2022/2023 н.р.

Архів звітів можна переглянути за посиланням

ЗВІТ КАФЕДРИ ______________географії_______________   за 2022/2023 навчальний рік  

  

1.                ОСВІТНЯ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ

 

Кафедра географії забезпечує підготовку здобувачів вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем за спеціальностями і освітніми програмами 106 Географія (ОП «Географія рекреації і туризму»), 014.07 Середня освіта (Географія) (ОП «Середня освіта (Географія)», із 24.09. 2022 р. – за спеціальністю 103 Науки про Землю (ОП «Науки про Землю», «Гідрологія» та  «Геологія») та другим (магістерським) рівнем – 014.07 Середня освіта (Географія), 106 Географія та 103 Науки про Землю (ОП «Інженерна геологія та гідрогеологія»).  У 2022-23 н.р. кафедра є випусковою для всіх спеціальностей та освітніх програм першого (бакалаврського) рівня та другого (магістерського) рівня. На 1.06.2022 на всіх спеціальностях кафедри географії навчалося 122 студенти денної форми навчання, з них 48 контрактників.

 Таблиця 1.1

 

№ з/п

Повна назва кафедри

Завідувач кафедри (вчене звання, науковий ступінь)

Освітні рівні

 

Перелік спеціальностей (спеціалізацій), освітніх програм, за якими кафедра є випусковою

1

2

3

4

5

1

Географії

К.пед.н., доц. В.В. Безуглий

Перший (бакалаврський)

 

 

 

 

 

 

другий (магістерський)

106 Географія (ОП «Географія рекреації та туризму»)

014.07 Середня освіта (Географія) (ОП «Середня освіта (Географія)»)

103 Науки про Землю (ОП «Науки про Землю», «Гідрологія», «Геологія».

 

106 Географія (ОП «Географія»)

014.07 Середня освіта (Географія) (ОП «Середня освіта (Географія)»)

освіта (Географія)»)

103 Науки про Землю (ОП «Гідрогеологія та інженерна геологія»

 

 

 

1.1.          Акредитація

 

Таблиця 1.3

Результати акредитації

кафедра

рівень

освітня програма

спеціальність

гарант ОП

результат (акредитація, умовна акредитація, не акредитовано)

1

2

3

4

5

6

географії

перший

«Географія рекреації та туризму»

106 Географія

В.В.Безуглий

Акредитація (умовна) до 30.05.2024

 

30.05.2023 р. відбулася умовна (відкладена) акредитація ОП «Географія рекреації та туризму» першого (бакалаврського) рівня освіти (протокол засідань НАЗЯВО № 9 від 30.05.2023 р.). Враховуючи об’явлений військовий  стан в Україні і призупинення всіх акредитаційних справ, колективом кафедри був завантажений пакет акредитаційної справи вчасно і у повному обсязі на сайт НАЗЯВО. Згідно з чим була надана умовна (відкладена) акредитація до 30.05.2024 р.

 

1.2.          Відкриття та оновлення освітніх програм

 

У 2022/2023 н.р. була відкрита нова освітна програма «Геоекологічний інжиніринг» для підготовки бакалаврів за спеціальністю 103 Науки про Землю. Метою представленої програми є формування у здобувачів вищої освіти фахових та особистісних компетентностей, важливих для їхньої конкурентоспроможності на сучасному ринку праці та здійснення професійної діяльності, спрямованої на виконання геологічних, гідрологічних, геоекологічних досліджень геосистем та надання консультаційних послуг у межах та обсязі завдань інжинірингу та стратегії сталого розвитку. Цілями навчання виступає формування у здобувачів вищої освіти здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі наук про Землю та практичні проблеми в процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів наук про Землю і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Програма передбачає проходження навчальних та спеціалізованих практик з геології, методів польових досліджень геосфер, виробничу практику на підприємствах геологічного, гідрологічного, інженерно-геологічного та геотехнічного профілю. Передбачене проведення занять з певних спеціальних питань консалтингу та інжинірингу запрошеними експертами лабораторії товарознавчих, гемологічних, економічних, будівельних, земельних досліджень та оціночної діяльності Дніпропетровського НДЕКЦ МВС України, та іншими професіоналами з геологічної, гідрологічної, геоекологічної діяльності. Структура програми передбачує динамічне та інтерактивне навчання, формування фахових компетенцій випускників, необхідних для вирішення складних сучасних питань досліджень стану природнього середовища та його компонентів з використанням методів наук про Землю

За двома спеціальностями першого (бакалаврського) рівня географічного напрямку були внесені зміни до останньої редакції освітніх програм. Так, у 1 семестрі для ОП «Географія рекреації та туризму» (гарант доц. В.В. Безуглий) були внесені зміни назв ОК: 1. Дисципліна ОК 2.15 Біогеографія (5 семестр, 4 кредити) замінена на дисципліна ОК 2.15 Біогеографія з основами екології (5 семестр, 4 кредити). Для ОП «Середня освіта (Географія) (гарант доц. Г.О. Лисичарова): 1. Дисципліна ОК 2.12 Топографія (2 семестр, 6 кредитів) замінена на дисципліну ОК 2.12 Орієнтування на місцевості та способи зображення Землі (2 семестр, 6 кредитів); 2. Дисципліна ОК 2.30 Практика навчальна: краєзнавча (4 семестр, 6 кредитів) замінена на дисципліну ОК 2.30 Практика навчальна: географічна професійно орієнтована (4 семестр, 6 кредитів); 3. Дисципліна ОК 2.17 Фізична географія материків та океанів (5 семестр, 4 кредити) замінена на дисципліну ОК 2.17 Фізична географія світу (5 семестр, 4 кредити).

На протязі навчального року йшла активна робота із стейкхолдерами (зовнішніми) за освітньою програмою «Географія рекреації та туризму». Вони надали такі характеристики ОП та зробили певні зауваження до неї:

- директорка Туристичного інформаційного центру м.Дніпро О. Стасенко наполягає, що ОП «Географія рекреації та туризму» відповідає всім вимогам сучасної освіти, розроблена з врахуванням рекомендацій потенційних роботодавців та інших стейкхолдерів, однак для удосконалення програми в майбутньому, можливо, необхідно збільшити кількість кредитів, відведених на навчальну та виробничу практики.

- директор ТОВ «Музенідіс Тревел Дніпро» Я. Борщ зазначив, що ОП цілком придатна для підготовки фахівців як географічного, так і туристичного спрямування. Здобувачі, що навчаються за цією спеціальністю не тільки обізнані із ресурсною базою туризму, а й мають чітке уявлення про розроблення готових продуктів (турів, екскурсій, віртуальних турів, туристичних геопорталів), надавання туристичних послуг та функціонування профільного підприємства загалом (зокрема ведення документообігу, канали комунікації з клієнтами). Проте бажано було б посилити цю складову і наприкоад, ввести такий окремий освітній компонент як «Туроперейтинг» або «Екскурсійну справу». Втім, можливість вивчати туроперейтинг як окремий предмет у здобувачів є і зараз, але у статусі вибіркового;

- доцент кафедри туризму та готельно-ресторанної справи Університету митної справи та фінансів (м. Дніпро), к.географ.н. З.В. Бойко серед побажань до ОП висловила більше уваги приділити туристсько-рекреаційним можливостям свого рідного регіону – Дніпропетровщині і запропонувала включити до дисциплини «Географія природних і культурних атракцій України» окрему велику тему, присвячену Придніпров’ю, або навіть присвятити цьому окрему дисципліну на 3-4 кредити;

- директорка турагентства «Бонжур Вояж» (м. Дніпро), магістр з географії                                                    А.М.Воронцова зазначила, що освітньо-професійна програма «Географія рекреації та туризму» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 106 Географія розроблена відповідно до сучасних вимог ринку і дозволяє оволодіти у повному обсязі загальними та професійними компетентностями, які нададуть можливість ефективно пра­цювати в галузі як в якості найманого працівника, так і управляти власним туристсько-рекреаційним бізнесом. В якості пропозиції рекомендувала кафедрі географії та гаранту ОП розширити можливості вивчення особливостей екскурсійної діяльності через запровадження окремої навчальної дисципліни;

- методист Комунального закладу «Закарпатський центр туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді» (м. Ужгород), КМС з пішоходного туризму, суддя I категорії О.О.Осипенко вважає, що освітньо-професійна програма «Географія рекреації та туризму» є дуже своєчасною та актуальною. Вона є професійно-орієнтованою, має прикладний характер, тому її основу становлять дисципліни, що поєднують загальнотеоретичну підготовку з широкою практико-орієнтованою підготовкою, в основі якої лежать такі дисципліни як  «Рекреалогія з основами лікувального туризму», «Туризмознавство з основами екскурсійної справи»,  «Туристичне краєзнавство», «Рекреаційне країнознавство», «Географія природних і культурних атракцій України» тощо.

У першому семестрі 2022-23 н.р. до навчального процесу за ОП «Географія рекреації та туризму» першого (бакалаврського) рівня освіти був залучений зовнішній стейкхолдер – директор ТОВ «Музенідіс Тревел Дніпро», географ за фахом Я.І. Борщ (на 0,25 ст.), що викладав фахові дисципліни «Вступ до спеціальності» та  «Рекреаційна географія».

На протязі навчального року йшла активна робота із стейкхолдерами (зовнішніми) за освітньою програмою «Середня освіта (Географія)» (гарант доц. Г.О. Лисичарова).

У першому семестрі 2022-23 н.р. до навчального процесу за ОП « Середня освіта (Географія) » першого (бакалаврського) рівня освіти була залучена зовнішній стейкхолдер –  старший викладач кафедри природничо-математичної освіти КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти», ДОР, географ-викладач за фахом Е.Т. Соколова, яка провела відкриту онлайн-лекцію для здобувачів освіти з фахової дисципліни «Методика викладання географії в ЗНЗ» та  27.03.2023 року на кафедрі географії для здобувачів освіти за спеціальністю 014.07 «Середня освіта (Географія)» було проведено вебінар з дисципліни «Методика викладання географії в закладах загальної середньої освіти», на якому виступила вчителька географії Слобожанського ліцею Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, випускниця кафедри географії 2017 р., Таршина Т. В.

 

1.3.          Підвищення якості навчально-методичного забезпечення освітнього процесу

 

Майже всі ОК (навчальні дисципліни) забезпечені навчально-методичною літературою, однак у більшості випадків вона застаріла, переважно їй вже більше 5 років випуску. Тому на кафедрі розроблений перспективний план випуску навчально-методичної літератури, особливо до написання курсових і кваліфікаційних робіт, складання атестації, проходження практики до ОП «Географія рекреації та туризму» і він поступово виконується. Нині для цієї ОП вже видані 9 методичних розробок. Такий же план розроблений до ОП «Середня освіта (Географія)». Майже відсутні методичні розробки до ОК другого (магістерського) рівня та для освітніх програм спеціальності 103 Науки про Землю.

Таблиця 1.4

2.     Підручники, навчальні посібники, методичні матеріали, видані у 2022/2023 н. р. (у т. ч. у електронному форматі)

 

Кафедра

Кількість підручників

Кількість навчальних посібників

Кількість інших навчально-методичних матеріалів

1

2

3

4

5

 

Географії

0

1

6

 

На кафедрі вже кількі років поспіль при підготовці фахівців активно впроваджуються новітні форми навчання. Всі викладачи кафедри у 2022-23 н.р. працювали в режимі онлайн з використанням Офіс 365. Всі види навчальних занять, у тому числі навчальні й виробничи практики, атестація, заліки та екзамени проводилися в дистанційному режимі. Тому така форма навчання вимушила запровадити нові форми, методи та технології організації навчання з метою забезпечення належного рівня викладання матеріалу та знань студентів. Це передусім: колоквіуми, електронні тестові завдання, рольові ігри, відео-семінари тощо. Більшість викладачів кафедри застосовують наочні ком’ютерні презентації під час своїх лекцій, застосовують інтерактивні відео матеріали (наприклад, при викладанні дисциплін: «Геоінформаційні системи», «Ландшафтознавство», «Картографія», «Географія всесвітньої спадщини», «Географія індустрії туризму» тощо).

Розроблена викладачами кафедри навчальна та навчально-методична література наявна на сайті кафедри (www.ggf-dnu.org.ua/navchannia/elektronni-resursy-dlia-navchannia.html)  

 

Таблиця 1.6

Розміщення навчально-методичних матеріалів на сайті кафедри географії (www.ggf-dnu.org.ua/navchannia/elektronni-resursy-dlia-navchannia.html)  2022/2023 н. р.

Факультет/центр.кафедра

(адреса сайту)

Усього

Підручники

Навчальні посібники

Навчальні програми та навчально-методичні комплекси

Інші навчально-методичні матеріали

2022-2023

 

0

4

63

12

 

У конкурсі на краще видання 2021 р., що проводився ГО «НАН вищої освіти України», диплом за II місце восени 2022 р. отримав навчальний посібник «Географія всес­віт­ньої спадщини (туристичні атракцій)», Дніпро, Ліра, співавтор В.В. Безуглий.

На кафедрі наявні ліцензійні програми: ГІС-карта 2008 «Панорама», мультимедійний  проектор та 7 комп’ютерів. Комп’ютерні демонстрації, інтерактивні інструкції до практичних занять та лабораторних робіт, тести застосовуються при викладанні всіх дисциплін. До навчальних дисциплін викладачами кафедри розроблені електронні версії конспектів лекцій, підручників, навчальних посібників, методичних рекомендацій. Студенти денної та заочної форм навчання в приміщенні лабораторії картографії та топографії мають можливість готуватися до написання курсових та кваліфікаційних робіт, створені благоприємні умови для науково-пошукової роботи студентів.

 

2.1.          Викладання навчальних дисциплін іноземними мовами.

 

Викладання навчальних дисциплін англійською мовою за освітніми програмами у 2022/2023 н. р.

Кафедра

Спеціальність (спеціалізація, ОП)

Кількість дисциплін*

 ПІП

НПП

Кількість аудиторних годин

1

2

3

4

5

для здобувачів вищої освіти за ОП - громадян України

Англійською мовою дисципліни не викладались

Всього

 

 

 

підготовка іноземців за ОП

Англійською мовою дисципліни не викладались. Програмно викладання на Підготовчому відділення у іноземців дисципліни «Економічна та соціальна географія» не передбачається англійською мовою

Всього

 

 

 

* крім мовних дисциплін.

У2023/2024 н. р. викладання дисциплін англійською мовою не планується.

 

2.2.          Якість підготовки фахівців

 

Відповідно до розкладу та графіку освітнього процесу у системі MS Office було проведено всі навчальні заняття, поточні консультації, проведено екзаменаційну сесію, навчальні практики, відбувалось керівництво та проведено захисти дипломних та курсових робіт. Високий рівень організації захисту кваліфікаційних робіт відзначено в висновках ЕК.

Загальна успішність начальних досягнень здобувачів освіти по кафедрі складає 65%, якість навчання складає 61%.

Серед здобувачів освіти І курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 014.07 Середня освіта (Географія) найкращі показники начальних досягнень мають Думанська Анна, Нетеса Марина, Чуйко Яна. Середня успішність по групі становить 89,46%.

Серед здобувачів освіти І курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 106 Географія найкращі показники начальних досягнень мають Радченко Людмила, Сорока Юлія. Найгірші показники мають Долгополов Олександр та Чуприна Владислав. Середня успішність по групі складає 79,12%.

Серед здобувачів освіти ІІ курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 103 Науки про Землю найкращі показники начальних досягнень має Вовк Валерія. Найгірші показники має Лях Ярослав. Середня успішність по групі складає 72,15%.

Серед здобувачів освіти ІІ курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 106 Географія найкращі показники начальних досягнень спостерігаються у Юрченко Ярослава та Клименко Ксенії. Найгірші показники мають Парахонько Микита, Баранець Іван. Середня успішність складає 36,83%.

Серед здобувачів освіти ІІ курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 014.07 Середня освіта (Географія) найкращі показники начальних досягнень мають Клімов Владислав, Морозевич Олександр. Найгірші показники має Лобожевич Денис. Середня успішність складає 85,71%.

Серед здобувачів освіти ІІІ курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 014.07 Середня освіта (Географія) найкращі показники начальних досягнень мають Григор Ілля, Топчій Олександр. Найгірші показники мають Мохунь Ігор та Тюменцев Валерій. Середня успішність складає 64,63%.

Серед здобувачів освіти ІІІ курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 106 Географія найкращі показники начальних досягнень мають Тімченко Дар’я, Бондаренко Тетяна. Найгірші показники мають Парахонько Микита, Баранець Іван. Середня успішність складає 72,21%.

Серед здобувачів освіти ІІІ курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 103 Науки про Землю найкращі показники начальних досягнень має Юдін Іван. Найгірші показники має Рибальченко Ярослав. Середня успішність по групі складає 74,36%.

Серед здобувачів освіти ІV курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 014.07 Середня освіта (Географія) найкращі показники начальних досягнень мають Іванова Ганна та Косенко Альона. Найгірші показники має Навроцький Ігор. Середня успішність складає 75,55%.

Серед здобувачів освіти ІV курсу першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 106 Географія найкращі показники начальних досягнень має Флягіна Аліна. Найгірші показники має Бутко Катерина. Середня успішність складає 90,5%.

Серед здобувачів освіти І курсу другого (магістерського) рівня за спеціальністю 106 Географія найкращі показники начальних досягнень має Карпенко Богдан. Найгірші показники має Хомяков Іван. Середня успішність складає 70,5%.

Серед здобувачів освіти І курсу другого (магістерського) рівня за спеціальністю 014.07Середня освіта (Географія) найкращі показники начальних досягнень мають Маталасов Андрій та Яшина Тетяна. Найгірші показники має Топалов Олександр. Середня успішність складає 65%.

 

2.3.        Практична підготовка

 

Навчальні і виробничі практики є невід’ємною частиною навчального процесу підготовки фахівців з усіх географічних спеціальностей та здійснюється з метою формування професійних компетенції щодо закріплення та поглиблення теоретичних знань, набуття та вдосконалення професійних навичок і вмінь, мотивації до подальшої професійної діяльності. Здобувачі проходять практичну підготовку згідно навчальних планів та укладених договорів університету з провідними установами, організаціями, підприємствами, які використовуються як бази практики.

Базами практики є загальноосвітні школи, ліцеї, установи рекреаційного (туристичні агенції) та соціально-культурного (музеї) спрямування.   Довгострокові угоди укладені із В КЗО «Дніпровський ліцей інформаційних технологій при Дніпровському національному університеті імені Олеся Гончара» ДМР та КЗ «Мала академія наук України» ДОР.

В поточному навчальному році в умовах воєнного стану професійно-практична підготовка здобувачів географічної освіти проводилась відповідно затверджених навчальних та робочих програм практик в дистанційному режимі та на кафедрі географії, тому довгострокові угоди не використовувались.

 

Таблиця 1.10

Укладання та використання довгострокових угод

Спеціальність

2022/2023

Загальна кількість довгострокових угод станом на кінець навчального року

Кількість використаних довгострокових угод протягом навчального року

Кількість укладених довгострокових угод

Кількість студентів, які проходили практику за довгостроковими угодами

1

2

3

4

5

014.07 Середня освіта (Географія)

2

0

2

0

 

 

Проходили навчальну практику за першим (бакалаврським) рівнем 72 студентів, із них на базі ДНУ 72 особи.

Проходили виробничу практику за першим (бакалаврським) рівнем 27 здобувачів, із них 20 – на базі ДНУ, а 7 здобувачів спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) – в закладах загальної середньої освіти. Здобувачі другого магістерського рівня проходили переддипломну практику на базі ДНУ (2 особи), а педагогічну та викладацьку практику - в закладах загальної середньої освіти (5 осіб).

Аналіз проведення практичної підготовки студентів за рівнями вищої освіти.

 

Результати практичної підготовки за 2022/2023

Таблиця 1.11

Напрям підготовки/спеціальність

Відмінно

Добре

Задовільно

Незадовільно

Не атестовано

Приміт ки (хвороба, подовження та ін.)

Перший (бакалаврський) рівень (виробнича практика)

014.07 Середня освіта (Географія) 3 курс

6

4

-

1

-

 

106 Географія  3 курс

-

-

-

-

-

Практика не передбачена ОП

103 Науки про Землю 3 курс

2

2

-

-

-

 

014.07 Середня освіта (Географія) 4 курс

7

1

-

-

-

 

106 Географія  4 курс

4

-

-

-

-

 

103 Науки про Землю 4 курс

-

-

-

-

-

Здобувачів немає

Усього

 

 

 

 

 

 

Перший (бакалаврський) рівень (навчальна практика)

014.07 Середня освіта (Географія) 1 курс

6

-

3

-

-

 

106 Географія  1 курс

3

2

4

-

-

 

103 Науки про Землю 1 курс

-

-

-

-

-

Здобувачів немає

014.07 Середня освіта (Географія) – 2 курс

Внести дані

 

 

 

 

 

106 Географія – 2 курс

Внести дані

 

 

 

 

 

103 Науки про Землю

1

2

1

1

 

 

Другий (магістерський) рівень (педагогічна практика)

014.07 Середня освіта (Географія) – 2 курс

2

2

1

-

-

 

Другий (магістерський) рівень (викладацька практика)

106 Географія – 2 курс

1

-

-

-

-

 

Другий (магістерський) рівень (переддипломна практика)

106 Географія – 2 курс

-

1

-

-

-

 

103 Науки про Землю

-

1

-

-

-

 

Усього

 

 

 

 

 

 

 

 

2.                ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ

 

У поточному навчальному році в окремі дисципліни освітніх програм «Географія рекреації та туризму», «Середня освіта (Географія)» першого (бакалаврського) рівня, а саме ОК 2.27 Естетика ландшафтів з основами ландшафтознавства, ОК 2.12 Топографія у якості наскрізних ліній впроваджено геоінформаційну компетенцію: зміст практичних робіт передбачав використання геоінформаційних систем та даних дистанційного зондування Землі. Розроблено і впроваджено у базову дисципліну ОК 2.4 Загальне землезнавство інноваційну методику побудови комплексного фізико-географічного профілю на основі цифрової моделі рельєфу та відцифрованих тематичних карт, що є поєднанням класичного та інноваційного підходів та адаптацією базових практичних завдань до умов дистанційного навчання.

Також продовжилася робота на кафедрі з розробленим спеціальним програмним забезпечення JSGIS, за допомогою якого відбувається забезпечення здобувачів та інших осіб кросплатформенними засобами просторового аналізу, дане програме забезпечення використовувалось під час проведення практичних занять з дисциплін геоінформаційно-картографічного циклу: «Картографія», «Географічна інфографіка та мультимедіа», «Географічне моделювання та просторовий аналіз», Картографічне моделювання».

Програмне забезпечення представляє собою сукупність автономних однофайлових/односторінкових модулів у форматі HTML із JS-кодом. Програмне забезпечення розроблено на основі відкритих бібліотек Turf.js та Leaflet. На цей момент реалізовано такі модулі як модуль перегляду файлів geojson, модуль з’єднання шарів за виразом (підтримуються географічні предикати), модуль агрегації рядків шару за виразом (полем) для групуванням та класичними агрегативними функціями (SUM, MAX, MIN, COUNT тощо), модуль відбору об’єктів за виразом, модуль побудови буферних зон, модуль оверлейних операції (перетин, різниця, симетрична різниця, об’єднання), модуль «калькулятор полів» − для розрахунку за виразом нового поля за наявними полями.

Продовжилася робота і впровадження електронного документообігу кафедри. Цифрові копії поточних документів зберігаються у корпоративному хмаринному сховищі, до якого мають доступ усі співробітники кафедри. Це значною мірою прискорює співпрацю в умовах дистанційного навчання.

У поточному навчальному році на основі розробленої співробітником кафедри методики вперше проведено анонімне анкетування студентів історичного факультету засобами MicrosoftForms. В результаті отримано та оброблено понад 1200 анкет, що значною мірою прискорило та спростило процедуру щосеместрового анонімного опитування студентів, зменшило роль людського фактору та забезпечило право добровільності на проходження такого опитування.

 

3.                НАУКОВА ТА НАУКОВО-ТЕХНІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ

 

Протягом 2022-2023 навчального року науково-педагогічними працівниками кафедри самостійно та у співавторстві зі студентами підготовлено 38 наукових публікацій, а саме:

- 2 розділи у колективних монографіях;

- 1 статтю опубліковано у виданні, що включено до наукометричної бази Web of Science Core Collection;

- 3 статті у фахових виданнях категорії Б;

- 4 статті у матеріалах та збірках тез міжнародних конференцій;

- 3 публікації у матеріалах та збірках тез всеукраїнських наукових конференцій;

- 4 публікації у матеріалах та збірках статей регіональних конференцій.

За наукового керівництва викладачів кафедри підготовлено і опубліковано 3 матеріали доповідей студентів.

 Протягом року науково-педагогічні працівники кафедри продовжували роботу за двома науково-дослідними темами, що виконуються в межах основного робочого часу: «Науково-методичні засади підготовки фахівців географічної освіти в інформаційно-медійному  просторі», № держреєстрації 0122U001288 (результати за період 2020-2021 н.р. висвітлені у 10 публікаціях, з яких – 3 фахових статті у виданнях категорії Б, 2 – тези та 5 – матеріали доповідей на міжнародних, всеукраїнських та регіональних конференціях); Дослідження геологічних пам’яток природи Дніпропетровської області, як унікальних об’єктів геологічної спадщини, № держреєстрації 0122U001472  (результати висвітлені у 3-х публікаціях, з яких – одна стаття у виданні категорії А, і 2 – матеріали всеукраїнських конференцій).

Навесні 2023 р. вийшов педагогічний альманах "Педагогічні інновації: географічна та історична освіта", рекомендований вченою радою історичного факультету ДНУ від 11.10.2022 року, протокол № 3. Представлено 24 публікації, з яких: стейкхолдерів  - Н. Тягло, Е. Соколова та вчителів-практиків середньої освіти - Л. Бондаренко, Г. Башлик, А. Руденко, Ю.Панін, Т. Ніколаєва, В. Андрусик; викладачів кафедри географії та історичного факультету - Д. Архірейський, Л. Зеленська, В. Безуглий, Г. Лисичарова, В. Грушка, О. Гаврюшин, О. Сизенко; здобувачів освіти (І-IV курс бакалаврату) - Г. Клименко, А. Косенко, А. Корольова, К. Бут та здобувачів освіти (І-ІІ курс магістратури) - Г. Смий, І. Горпиняк, В. Бойко.

Кафедра географії в 2022-2023 н.р. була відповідальною за підготовку і видання журналу статусу Web of Science  Journal of Geology, Geography and Geoecology (головний редактор доц. Вол.В. Манюк).

 

4.                МІЖНАРОДНА ДІЯЛЬНІСТЬ

 

В 2022/2023 н.р. міжнародні зв’язки кафедри були обмежені через воєнний стан та онлайн-навчання. Підготовлені проекти та програми зв’язків викладачів та студентів зафіксовані в угоді між Дніпровським національним університетом імені Олеся Гончара і Університетом імені Яна Кохановського (м. Кельце, Польща), яка була підписана на 5 років (04.02.2022 р.). Виконання проектів можливо за умови переходу на офлайн-навчання.

В 2022-2023 н.р. надані інформаційні та організаційні пропозиції на участь у програмі літньої школи BESE під назвою «Різноманітність регіону як імпульс для розвитку туризму» в конкурсі, який проводився Педагогічним університетом Кракова (Польща) в канікулярний період. В конкурсе прийняла участь студентка ІТ-21-2 Ксенія Кліменко, яка підготувала мотиваційного листа, рекомендаційний підготований проф. Л.І. Зеленською. 

14 квітня 2023 року у рамках глобальної ініціативи Міжнародного географічного союзу «GeoNight» під егідою Інституту географії НАН України відбувся науковий онлайн-форум «Geography for Society: wartime and beyond» («Географія для суспільства: воєнний час і не тільки». З доповіддю «Трансформація змісту в географічній освіті: реальність або обгрунтована надія?» виступила проф. каф. географії Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара Любов Зеленська.   

За кордоном надруковано 3 тези доповідей (Лондон, Сеул, Болонья).

Володмир Манюк є:

1) членом  Європейської асоціації зі збереження геологічної спадщини (ProGEO) з 2001 р., постійна участь у роботі Українського відділення ProGEO, зареєстровані тези для участі у конференції ПроГЕО в Лондоні у 2024 р.

2) членом Європейської асоціації наукових редакторів, у 2023-24 р. участь у шести вебінарах, отримано сертифікат (EASE European Association of Science Editors)

          3) членом Азійської Ради наукових редакторів (оновлено у 2023 році) ASIANCOUNCILOFSCIENCEEDITORS

          4) стажування за кордоном: ISMA University of applied Sciences (Ріга, Латвія, 6 кредитів)

5) Робота у ABCD Academic Business Current Data (ABCD) index 

Доц. Сердюк Світлана Миколаївна – учасник наукового міжнародного проекту за напрямом «Дії Марії-Склодовської Кюрі» програми «Горизонт 2020» №955646 ETUT-H2020-MSCA-ITN-2020 від 8.12.2020, який фінансується Європейською комісією. Проект виконується Українським державним університетом науки і технологій сумісно із Університетом Твенте (UT Нідерланди) та Університетом Ноттінгему (ООН Велика Британія). Термін дії з 01.03.2021р. по 28.02.2025р.

Доц. Довганенко Д.О. пройшов міжнародне стажування AnhaltUniversity (Німеччина) ofAppliedSciencesDigitalFuture: BlendedLearning”, 04.05.-10.06.2022

 

5.                ГУМАНІТАРНО-ВИХОВНА РОБОТА

 

Питання з виховної роботи неодноразово розглядалися на засіданнях кафедри географії:

-       13.09.2022 – обговорювалося призначення кураторів академічних груп першого (бакалаврського) рівня підготовки;

-       28.09.2022 – обговорювалося призначення кураторів академічних груп другого (магістерського) рівня підготовки;

-       19.10.2022 – затвердження плану виховної роботи кафедри географії;

-       обговорювалися організація та проведення виховної роботи зі студентами І курсу – у зв’язку з дистанційною формою навчання організовано віртуальний тур історичним факультетом для наших першокурсників, ознайомлено з Правилами внутрішнього розпорядку в ДНУ імені Олеся Гончара, Положенням про студентське містечко та правилами мешкання в гуртожитках;

-       бесіда та інструктаж здобувачів освіти всіх академічних груп з охорони праці та безпеки життєдіяльності;

-       21 жовтня 2022 р. за програмою Дня науки на базі ліцею інформаційних технологій було проведено конференцію «Наукова спадщина Сергія Володимировича Столбцова», організатором якої виступила доц. кафедри географії Г.О. Лисичарова. Постать випускника кафедри географії, молодого науковця, вчителя, полеглого за незалежність України 28.09.2022 р., було розглянуто в колі зацікавлених учасників конференції (загальна кількість учасників – 255 осіб);

-       між академічними групами проведено челендж з представлення візитівок здобувачів освіти кафедри географії ДНУ (долучилися групи ІС-21-1 – куратор доц. Лисичарова Г.О., ІС-22-1 та ІТ-22-1 – куратор доц. І.М. Суматохіна);

-       студентка групи ІС-22-1 Нетеса Марина долучилася до краєзнавчого челенджу на історичному факультеті – провела онлайн-екскурсію за пам'ятникам, які увіковічують пам'ять героїв м. Верхівцево;

-       індивідуальна робота зі студентами із соціальними пільгами (наприклад, підготовка характеристики для оформлення документів на звання «Мати Героїня» студентки групи ІС-21-1 Цабенко А.А.)

-       залучення студентів до бустерного щеплення від COVID-19;

-       09.11.2022 до Дня української писемності та мови здобувачі освіти (студенти групи ІС-21-1: О. В. Морозевич – староста групи та А. В. Скиба) приєдналися до написання радіодиктанту національної єдності;

-       06.01.2022 студенти залучені до соціологічного дослідження з оцінювання корупційних ризиків та ефективності антикорупційної діяльності в Університеті. У зв’язку із початком зимової сесії перевірено наявність інформації про канали антикорупційної лінії на ресурсах, які застосовувалися під час заходів контролю знань здобувачів освіти;

-       20.04.2023 опитування здобувачів освіти академічних груп через Microsoft Forms щодо організації самостійної роботи студентів ДНУ;

-       бесіди щодо пропусків занять без поважної причини зі здобувачами освіти;

-       бесіди завідуючого кафедри та декана факультету зі здобувачами освіти щодо дотримання термінів виконання кваліфікаційних робіт.

-       конфліктні ситуації та булінг учасників освітнього процесу не виявлені;

-       фактів здійснених студентами правопорушень і кількості правопорушників не виявлено;

Викладачі і здобувачі освіти активно долучилися до волонтерської діяльності:

-       04.10.2022 студентка групи ІТ-22-1 Радченко Л. долучилася до акції зі збору крові у лікарні ім. Мечникова;

-       збір коштів на придбання тепловізора – підтримка підрозділу, в якому воює випускник кафедри Д. Паславський;

-       збір коштів на придбання автівки (пікап) – підтримка підрозділу, в якому воював випускник кафедри С.В. Столбцов;

-       збір коштів на придбання амуніції для випускника кафедри Ю.В. Позняка;

Стан розвитку студентського самоврядування:

-       студенти приймали участь в управлінні ВНЗ – засіданнях вченої ради факультету, трудового колективу та бюро якості вищої освіти;

-       брали участь у заходах щодо забезпечення якості вищої освіти (анкетування та засідання бюро якості освіти факультету);

-       вносили пропозиції щодо змісту навчальних планів і програм та організації навчального процесу на кафедрі географії;

-       анонімним голосуванням обговорювали роботу ради студентів історичного факультету та голови ради студентів за навчальний рік;

-       приймали участь в профорієнтаційній роботі, днях відкритих дверей (он-лайн) та оф-лайн (ДНУ-фест).

Оновлено діяльність сторінки кафедри географії у соціальній мережі Фейсбук:

-       висвітлюється робота зі студентством;

-       профорієнтаційна діяльність;

-       запрошення на відкриті лекції від провідних фахівців та організацій (Л. Бондаренко – Освітня траєкторія Дніпро; І. Савчук – доц. Національного університету оборони імені Івана Черняховського; В. Бойко – керівник у Інформаційно-видавнича агенція "Освіта України", Головна редакторка у РА "Освіта України"; Т. Таршина - вчителька географії Слобожанського ліцею Дніпропетровської області);

-       відстоювання важливості географічної освіти в новому освітньому стандарті серед із обов’язкових навчальних дисциплін (висвітлення позицій провідних фахівців: Й. Гілецького – доц. Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника; П. Масляка – проф. КНУ імені Т. Шевченка);

-       участь викладачів кафедри в роботі МАН (проф. Л.І. Зеленська, доц. Д.О. Довганенко, доц. С.М. Сердюк, доц. Манюк В.В., доц. Мокрицька Т.П., ст. викл. – О.В. Сизенко)

-       участь викладачів кафедри в роботі ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з географії (головувала на олімпіаді проф. Л. І. Зеленська, експертом консультантом виступав в.о. зав. каф. географії, доц. В. В Безуглий);

-       урочистості щодо вручення премії імені С.В.Столбцова (випускника кафедри, що загинув в 2022 р.), яка започаткована фінтех-екосистемою Concord Fintech Solution, ConcordBank для учнів та їх керівників, що продемонстрували високий рівень академічних та наукових досягнень на обласних й всеукраїнських предметних олімпіадах та МАН.

 

 

6.                КАДРОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ

 

6.1.          Кадрове забезпечення освітнього процесу

-                       

Таблиця 6.1

№ з/п

Назва кафедри

Кількість ставок/

осіб

Кількість осіб, які мають вчене звання та/або науковий ступінь

Середньорічне навчальне навантаження

(фактичне)

Середньорічне

аудиторне навантаження (фактичне)

1

2

3

4

5

6

 

Географії

 

 

 

 

 

У цьому навчальному році відбулися певні зміни в кадровому складі

- у першому семестрі до навчального процесу за ОП «Географія рекреації та туризму» першого (бакалаврського) рівня освіти був залучений зовнішній стейкхолдер – директор ТОВ «Музенідіс Тревел Дніпро» Я.І. Борщ;

- із 4 травня по 30 червня 2023 р. замість мобілізованого старшого викладача О.В. Гаврюшина була прийнята на цю ж посаду К.В.Савицька.

Нагороди та заохочення:

Л.І. Зеленська:

- подяка ректора «за віддане багаторічне служіння Дніпровському національному університету імені Олеся Гончара, розвиток географічної науки та освіти в Україні»;

- присвоєння почесного звання заслуженого професора Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара;

- подяка за високий професіоналізм науковий підхід до пошуку, підтримки та розвитку обдарованої учнівської молоді Дніпропетровщини і спияння в організації та проведенні ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН України;

- почесна грамота за багаторічну плідну науково-педагогічну діяльність, високий професіоналізм, вагомий особистий внесок у підготовку кваліфікованих фахівців та з нагоди 70-річного Ювілею.

В. В. Манюк:

почесна медаль «За вірну службу ДНУ» наказ ректора Сергія Оковитого №82-к від 31 січня 2023 року

Г. О. Лисичарова:

- грамота Департамента освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації наказ № 117/0/212-23 від 28.03.2023 р. за  активну участь у організації та проведенні ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів;

- подяка за підготовку здобувача освіти до участі у науковій конференції, яка проходила 05 травня 2023 року в м.Вінниця за організації Молодіжної наукової ліги;

- премія імені С В.Столбцова, започаткована фінтех-екосистемою Concord Fintech Solution, ConcordBank за високий рівень академічних та наукових досягнень на обласних й всеукраїнських предметних олімпіадах та МАН.

І. М. Суматохіна:

- подяка за підготовку на високому науковому рівні студентів до участі у щорічній науковій конференції студентів та аспірантів "Географічні дослідження: історія, сьогодення, перспективи" присвяченої пам'яті професора Г.П. Дубинського.

О.В. Сизенко:

- грамота за багаторічну плідну працю у справі розвитку та підтримки обдарованої учнівської молоді Дніпропетровщини та підготовку переможців ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт

 

Д. О. Довганенко:

- грамота за багаторічну плідну працю у справі розвитку та підтримки обдарованої учнівської молоді Дніпропетровщини та підготовку переможців ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт

 

6.2.          Підвищення кваліфікації НПП

Таблиця 6.2

№ з/п

Назва кафедри

Вид підвищення кваліфікації (план / факт), осіб

володіння сучасними інформаційними технологіями

підвищення педагогічної майстерності

підвищення професійного рівня за фахом

 

 

- / -

- / -

- / -

 

Географії

6

7

9

 

Із них,

стажування за кордоном (осіб ) – 1,

стажування поза межами університету в Україні (осіб ) – 1.

 

Підвищення кваліфікації з розвитку управлінських компетентностей (для завідувачів кафедрами та декана) – план / факт

Проблеми з підвищення кваліфікації: на 2022-23 н.р. чотири НПП кафедри мають менше 6 необхідних кредитів за останні 5 років.

Таблиця 6.2

№ з/п

Навчальний рік

Вид підвищення кваліфікації (план / факт), осіб

Всього кредитів

володіння сучасними інформаційними технологіями

підвищення педагогічної майстерності

підвищення професійного рівня за фахом

1

Доц. Г.О. Лисичарова

15,6

5

6,6

4

2

Доц. В.В. Безуглий

10,5

2

2

6,5

3

Доц. В.В. Грушка

9

3

3

3

4

Доц. Вол.В. Манюк

9

3

2

4

5

Доц. Д.О. Довганенко

8

6

 

2

6

Ст. викл. О.В. Сизенко

6,7

3

2

1,7

7

Проф. Л.І. Зеленська

6,4

0,2

4,3

1,9

 

 

 

 

 

 

1

Доц. С.М. Сердюк

5,8

2

1,8

2

2

Проф. Т.П. Мокрицька

5

2

2

1

3

Доц. Вадим В. Манюк

5

4

 

1

4

Доц. І.М. Суматохіна

4,5

2

2

0,5

 

6.3.          Виконання ліцензійних умов НПП кафедр факультету

Відповідно до виконання ліцензійних умов науково-педагогічними працівниками кафедри географії на початок та кінец навчального 2022/2023 року відзначаємо, що з 12 НПП кафедри 11 викладачів відповідають ліцензійним вимогам і старший викладач К.В. Савицька (працює травень-червень 2023 р.) не має означеній кількості вимог:

Таблиця 6.3

№ з/п

Назва кафедри

Кількість НПП кафедри, осіб

Загальна

З них мають не менше чотирьох досягнень у професійній діяльності (п. 38 ЛУ**) за останні п’ять років (червень 2017-червень 2022 рр.)

 

Географії

12

1

 

 

№ з/п

НПП

Виконання ліцензійних вимог

Кількість виконаних  ліцензійних

умов

Фактичне значення

1

Проф. Л.І. Зеленська

8

7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 19

2

Проф. Т.П. Мокрицька

7

1,3,4,7,8,14,19

3

Доц. В.В. Грушка

7

1, 3, 4, 12, 15, 19, 20

4

Доц. В.В. Безуглий

6

1, 3, 4, 12, 15, 19

5

Доц. Вадим В. Манюк

6

3, 8, 12, 15, 19, 20

6

Доц. Г.О. Лисичарова

5

3, 12, 14, 15, 19

7

Доц. І.М. Суматохіна

5

3, 4, 12, 15, 19

8

Доц. Вол.В. Манюк

5

1, 3, 8, 19, 20

9

Ст. викл. О.В. Сизенко

4

11, 12, 15, 19

10

Доц. Д.О. Довганенко

4

4, 14, 15, 19

11

Доц. С.М. Сердюк

4

5,10,12,19

12

К.В. Савицька

0

-

 

 

             В.о. зав кафедри географії                                                                                                                                                           Віталій БЕЗУГЛИЙ

                         20.06.2023

 

 

 


Новини

.
Кафедра географії, історичний факультет Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара (106 Географія, 014.07 Середня освіта (Географія), 103 Науки про Землю)
© 2006-2023. Поширення матеріалів сайту дозволяється за умови посилання на www.ggf-dnu.org.ua
© Розроблення та підтримка сайту - Гаврюшин Олександр (admin@ggf-dnu.org.ua)